eğitsel mobil uygulama ders planı
5. Sınıf Sürtünme Kuvveti 5e Modeli
BÖLÜM 1
DERSİN ADI: FEN VE TEKNOLOJİ
SINIF: 6. SINIF
ÜNİTENİN ADI/ NO: KUVVET VE HAREKET/ 3. ÜNİTE
KONU: SÜRTÜNME KUVVETİ
ÖNERİLEN SÜRE: 30 DAKİKA
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMLARI: 5.2.2.1 Sürtünme kuvvetinin çeşitli ortamlarda hareketi engelleyici etkisini deneyerek keşfeder ve sürtünme kuvvetine günlük yaşantıdan örnekler verir.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI:
- Deneylerde malzeme, araç gereçleri seçerek etkin bir şekilde kullanır.
- Bir deney düzeneği kurar
ÜNİTE KAVRAMLARI VE SEMBOLLERİ: Sürtünme Kuvveti
Öğretme-Öğrenme Yöntem ve Teknikleri: Buluş, soru-cevap ve deney yöntemi
Kullanılan Araç-Gereç ve Kaynaklar: Mukavva, fon kartonu, pinpon topu, cetvel, zarf, resimler, havlu, toprak, şişe, sabun ,mobil uygulama
BÖLÜM 3
GİRİŞ (ENGAGE): Öğretmen öğrencilere selam verdikten sonra günlerinin nasıl geçtiğini sorar. Ders etkinlikleri başlamadan önce öğrenciler gruplara ayrılır. Her gruba sürtünme kuvveti ile ilgili dikkat çekici bir hikâye dağıtılır.
AYLİN’İN KAR MACERASI
Aylin ve ailesi sömestr tatili için İzmir den dedesinin yaşadığı Erzurum a doğru yola çıkmışlardı. Erzurum a yaklaştıkça hava iyice soğumuş ve her yer karla kaplanmıştı. Aylin arabanın camından dışarı baktığında bazı arabaların durduğunu, bazı arabaların ise kayarak birbirine çarptığını gördü. Babası Ahmet Bey durumun farkına vararak tekerleklere zincir takması gerektiğini düşündü ve arabadan dışarı çıkıp bagaja yöneldi. Fakat zincirin olmadığını gördü. Bunun üzerine telaşlanan Ahmet Bey çevreden zincir bulmak için acele ile yürürken ayağı kaydı ve yere düştü. Ahmet Bey: keşke bu tabanı düz ayakkabılarımın yerine kar ayakkabılarımı giyinmiş olsaydım diye yakındı. Neyse ki çevredeki insanlar yardıma geldi ve getirdikleri zincirleri arabalarına takarak yolculuklarına devam ettiler. Aylin ise bütün bu olanları merakla izledi ve bunları yol boyunca düşündü.
Sizce arabaya zincir takılmasının ve Ahmet Bey in düşmesinin sebebi nedir?
Kar ayakkabısı nasıl bir ayakkabıdır?
Bu neyi sağlar?
Etkinliğin Yapılışı: Bir öğrenciden bu hikâyeyi yüksek sesle okuması istenir. Hikâyenin sonundaki sorular için her gruptan yanıt alınır. Öğrencilerden bu konuyla ilgili günlük yaşamdan ne gibi örnekler verebilecekleri sorulur.
KEŞFETME(EXPLORE): sürtünme kuvvetinin sürtünen yüzeyin cinsine bağlı olduğunu gözlemlemek amacıyla öğrencilere EĞİK DÜZLEM ETKİNLİĞİ yaptırılır.
.Nasıl Bu Sonuca Vardık? Diye tahminler istenir.
KONU: Sürtünme Kuvveti
DENEYİN ADI: Topun Farklı Zeminler Üzerindeki Hareketi
AMAÇ: Farklı zeminlerin topa yaptığı sürtünme kuvvetinin etkisinin gözlemlenmesi
KULLANILAN MALZEMELER: Mukavva, pinpon topu, havlu, toprak, gazete, cetvel, tahta
NASIL DENEYELİM:
1.Öğrencilerden bir eğik düzlem oluşturmaları istenir.
2.Öğrencilere, farklı yüzeyleri eğik düzlemin altına koyup topun hangi yüzeylerde
3.Öğrenciler, eğik düzlemin en üst noktasından topu serbest bırakırlar ve Gözlemlerini yazarlar.
4.Topun farklı zeminlerde ne kadar yol aldığını cetvel ile ölçerler ve ölçümleri tabloya kaydederler.
Düzenekler
Zeminin cinsi
Alınan Yol (cm)
1.Düzenek
...
…
2.Düzenek
…
…
3.Düzenek
…
…
AÇIKLAMA(EXPLAİN):
Top hangi zeminde daha çok yol alarak durdu?
Tahta zeminde ilerleyen topun, havlu olan zeminde ilerleyen topdan daha ileri gitmesinin sebebi nedir?
Cismin hareketine karşı koyan, harekete zıt yöndeki kuvvete sürtünme kuvveti denir. Sürtünme kuvveti temas gerektiren bir kuvvettir. Sürtünme kuvveti sürtünen yüzeylerin cinsine bağlı olarak değişir. Bu nedenle sürtünme kuvveti fazla olan yerlerde top daha az yol alacaktır.
DERİNLEŞTİRME(ELABORATE): Öğrencilerin elde ettikleri kazanımları derinleştirmek amacıyla zarfın içinde ne var etkinliği yaptırılır.
ZARFIN İÇİNDE NE VAR?
Bu etkinlikte öğrencilerin elde ettikleri kazanımları derinleştirmeleri amaçlanır. Bu amaçla zarfların içine günlük yaşamdaki sürtünme kuvvetini arttırıcı ve azaltıcı yönde etki eden tasarımların resimleri konulur. Her gruba zarflar dağıtılır. Zarfın içindeki resimlerin yanında yer alan sorular için her gruptan yanıt alınır ve etkinlik tamamlanır.
Daha sonra öğrencilere;
1. Uzayda sürtünme var mı ? diye soru sorulur ve sınıfca tartışılır.
2. Yine öğrencilere Sürtünme kuvveti az mı olmalıdır yoksa çok mu ? diye soru sorulur .
· Sürtünme kuvveti çok olsaydı hayatımızdaki değişikler neler olur du?
· Sürtünme kuvveti çok olsaydı hayatımızdaki değişikler neler olurdu?
DEĞERLENDİRME(EVALUATE): Öğrencilere mobil uygulaması olan Zargidi Games açtırılarak ders değerlendirmesi yapılır.
BÖLÜM 1
DERSİN ADI: FEN VE TEKNOLOJİ
SINIF: 6. SINIF
ÜNİTENİN ADI/ NO: KUVVET VE HAREKET/ 3. ÜNİTE
KONU: SÜRTÜNME KUVVETİ
ÖNERİLEN SÜRE: 30 DAKİKA
BÖLÜM 2
ÖĞRENCİ KAZANIMLARI: 5.2.2.1 Sürtünme kuvvetinin çeşitli ortamlarda hareketi engelleyici etkisini deneyerek keşfeder ve sürtünme kuvvetine günlük yaşantıdan örnekler verir.
BİLİMSEL SÜREÇ BASAMAKLARI:
- Deneylerde malzeme, araç gereçleri seçerek etkin bir şekilde kullanır.
- Bir deney düzeneği kurar
ÜNİTE KAVRAMLARI VE SEMBOLLERİ: Sürtünme Kuvveti
Öğretme-Öğrenme Yöntem ve Teknikleri: Buluş, soru-cevap ve deney yöntemi
Kullanılan Araç-Gereç ve Kaynaklar: Mukavva, fon kartonu, pinpon topu, cetvel, zarf, resimler, havlu, toprak, şişe, sabun ,mobil uygulama
BÖLÜM 3
GİRİŞ (ENGAGE): Öğretmen öğrencilere selam verdikten sonra günlerinin nasıl geçtiğini sorar. Ders etkinlikleri başlamadan önce öğrenciler gruplara ayrılır. Her gruba sürtünme kuvveti ile ilgili dikkat çekici bir hikâye dağıtılır.
AYLİN’İN KAR MACERASI
Aylin ve ailesi sömestr tatili için İzmir den dedesinin yaşadığı Erzurum a doğru yola çıkmışlardı. Erzurum a yaklaştıkça hava iyice soğumuş ve her yer karla kaplanmıştı. Aylin arabanın camından dışarı baktığında bazı arabaların durduğunu, bazı arabaların ise kayarak birbirine çarptığını gördü. Babası Ahmet Bey durumun farkına vararak tekerleklere zincir takması gerektiğini düşündü ve arabadan dışarı çıkıp bagaja yöneldi. Fakat zincirin olmadığını gördü. Bunun üzerine telaşlanan Ahmet Bey çevreden zincir bulmak için acele ile yürürken ayağı kaydı ve yere düştü. Ahmet Bey: keşke bu tabanı düz ayakkabılarımın yerine kar ayakkabılarımı giyinmiş olsaydım diye yakındı. Neyse ki çevredeki insanlar yardıma geldi ve getirdikleri zincirleri arabalarına takarak yolculuklarına devam ettiler. Aylin ise bütün bu olanları merakla izledi ve bunları yol boyunca düşündü.
Sizce arabaya zincir takılmasının ve Ahmet Bey in düşmesinin sebebi nedir?
Kar ayakkabısı nasıl bir ayakkabıdır?
Bu neyi sağlar?
Etkinliğin Yapılışı: Bir öğrenciden bu hikâyeyi yüksek sesle okuması istenir. Hikâyenin sonundaki sorular için her gruptan yanıt alınır. Öğrencilerden bu konuyla ilgili günlük yaşamdan ne gibi örnekler verebilecekleri sorulur.
KEŞFETME(EXPLORE): sürtünme kuvvetinin sürtünen yüzeyin cinsine bağlı olduğunu gözlemlemek amacıyla öğrencilere EĞİK DÜZLEM ETKİNLİĞİ yaptırılır.
.Nasıl Bu Sonuca Vardık? Diye tahminler istenir.
KONU: Sürtünme Kuvveti
DENEYİN ADI: Topun Farklı Zeminler Üzerindeki Hareketi
AMAÇ: Farklı zeminlerin topa yaptığı sürtünme kuvvetinin etkisinin gözlemlenmesi
KULLANILAN MALZEMELER: Mukavva, pinpon topu, havlu, toprak, gazete, cetvel, tahta
NASIL DENEYELİM:
1.Öğrencilerden bir eğik düzlem oluşturmaları istenir.
2.Öğrencilere, farklı yüzeyleri eğik düzlemin altına koyup topun hangi yüzeylerde
3.Öğrenciler, eğik düzlemin en üst noktasından topu serbest bırakırlar ve Gözlemlerini yazarlar.
4.Topun farklı zeminlerde ne kadar yol aldığını cetvel ile ölçerler ve ölçümleri tabloya kaydederler.
Düzenekler
|
Zeminin cinsi
|
Alınan Yol (cm)
|
1.Düzenek
|
...
|
…
|
2.Düzenek
|
…
|
…
|
3.Düzenek
|
…
|
…
|
AÇIKLAMA(EXPLAİN):
Top hangi zeminde daha çok yol alarak durdu?
Tahta zeminde ilerleyen topun, havlu olan zeminde ilerleyen topdan daha ileri gitmesinin sebebi nedir?
Cismin hareketine karşı koyan, harekete zıt yöndeki kuvvete sürtünme kuvveti denir. Sürtünme kuvveti temas gerektiren bir kuvvettir. Sürtünme kuvveti sürtünen yüzeylerin cinsine bağlı olarak değişir. Bu nedenle sürtünme kuvveti fazla olan yerlerde top daha az yol alacaktır.
DERİNLEŞTİRME(ELABORATE): Öğrencilerin elde ettikleri kazanımları derinleştirmek amacıyla zarfın içinde ne var etkinliği yaptırılır.
ZARFIN İÇİNDE NE VAR?
Bu etkinlikte öğrencilerin elde ettikleri kazanımları derinleştirmeleri amaçlanır. Bu amaçla zarfların içine günlük yaşamdaki sürtünme kuvvetini arttırıcı ve azaltıcı yönde etki eden tasarımların resimleri konulur. Her gruba zarflar dağıtılır. Zarfın içindeki resimlerin yanında yer alan sorular için her gruptan yanıt alınır ve etkinlik tamamlanır.
Daha sonra öğrencilere;
1. Uzayda sürtünme var mı ? diye soru sorulur ve sınıfca tartışılır.
2. Yine öğrencilere Sürtünme kuvveti az mı olmalıdır yoksa çok mu ? diye soru sorulur .
· Sürtünme kuvveti çok olsaydı hayatımızdaki değişikler neler olur du?
· Sürtünme kuvveti çok olsaydı hayatımızdaki değişikler neler olurdu?
DEĞERLENDİRME(EVALUATE): Öğrencilere mobil uygulaması olan Zargidi Games açtırılarak ders değerlendirmesi yapılır.
Yorumlar
Yorum Gönder