STEM ders planı
STEM Ders Planı
Ders: Fen Bilimleri Konu: Sürtünme Kuvveti
Sınıf: 5. sınıf
Süre: 40+40 dk
1. Hedef – Kazanımlar: Bilişsel Süreç Kazanımları:
1.1. Ana disipline ait kazanım:
Fen Bilimleri
Sürtünme kuvvetinin çeşitli ortamlarda hareketi engelleyici etkisini deneyerek keşfeder ve sürtünme kuvvetine günlük yaşamdan örnekler verir. Sürtünme kuvvetinin, pürüzlü ve kaygan yüzeylerde harekete etkisi ile ilgili deneyler yapılır.
Diğer STEM disiplinine ait kazanım:
Matematik
Araştırma sorularına ilişkin verileri toplar veya ilgili verileri seçer; veriyi uygunluğuna gore sıklık tablosu ve sütun grafiğiyle gösterir. Mühendislik Öğrenci uygun araç-gereç, materyal ve teknikleri kullanarak bir prototip yapar. Öğrenci bir prototip üretmek için gereken aşamaları belirler ve uygun bir şekilde prototipi sunar.
Sosyal Ürün Kazanımları:
Grup arkadaşlarıyla etkili iletişim kurarak fikirlerini paylaşır ve çalışmaya aktif olarak katılır. Grubun tasarımını yaptığı ürünü arkadaşlarına sunar.
2. Kullanılan Materyaller:
Mukavva, zımpara kağıdı, mozaik taşları, kum, streç film, alüminyum folyo, keçe, yapıştırıcı, kronometre (saat), oyuncak araba
3. Kaynaklar: • http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/bilimuygulamalari_ort.pdf • http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/ilkokul/2013-2014/matematik%205.pdf • http://www.fenbilim.net/5-sinif-fen-bilimleri-kazanimlari/ • http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&kno=24
4. Ölçme-Değerlendirme:
1. Kullanılacak rubrikler:
Bilişsel Süreç; Fen Rubriği Sosyal Ürün; Grup Çalışması Rubriği
5. Bilgi Temelli Hayat Problemi (BTHP):
BTHP:
Öğrencilerin sunulan problemin kaynağını tahmin etmeleri ve bunu mikro düzeyde simüle edecek bir prototip tasarlayıp uygulamaları beklenmektedir.
. Sınırlamalar: Hazırlanacak parkurlarda yolların, zeminin cinsi dışındaki tüm özelliklerinin aynı olması gerektiği belirtilmelidir.
Meslekler ve Sorumluluklar:
Araştırmacı, malzeme mühendisi, tasarım uzmanı, makine mühendisi, temel bilimci (fizikçi), harita mühendisi, ,inşaat mühendisi
6. Ders İçeriği:
Derse Giriş (ilgi çekme):
Öğretmen derse giriş aşamasında tahtaya gelişigüzel bir şekilde “yürümek”, “araba yarışı”, “paten kaymak”, “yazı yazmak”, “ayakkabının eskimesi” vb kelimelerini yazarak öğrencilerin dikkatini çeker. Öğrencilere bu kavramlar arasında bir ilişki olup olmadığını sorar ve cevapları aldıktan sonra “okul geçidi” trafik işareti görselini öğrencilere gösterip ne olduğunu sorar. Öğretmen öğrencilerden cevapları aldıktan sonra:
Deneme: Öğretmen:
Bildiğiniz gibi okul geçidi levhası şoförlere dikkatli olmalarını ve yavaş gitmelerini belirtmek için konulur. Ancak buna rağmen bazı şoförler dikkatli olmamakta, hızlarını düşürmemekte bu da tehlikeli durumlar yaratmaktadır. Sizce bu soruna çözüm olması için neler yapılabilir?
Öğrencilerden cevaplar alınır ve gerekirse öğretmenin desteği ve teşvikiyle “okul yolu arabaların istemese de hızlarını yavaşlatacağı bir malzemeden yapılmalı” sonucuna ulaşılır. Bu noktada öğretmen;
Öğretmen: “peki bir inşaat mühendisi olsaydınız siz hangi malzemeyi kullanırdınız? Şimdi birlikte elimizdeki malzemeleri kullanarak kendi okul yolumuzu tasarlayıp uygunluğunu test edelim” diyerek etkinlik hakkında bilgi verir.
Öğretmen öğrencilerin 5 kişilik gruplar oluşturmalarını ve her bir üyenin kendine uygun meslek ve sorumluluğu seçmesini ister.
Destekleme:
Bu aşamada öğretmen her bir grubun zımpara kağıdı, mozaik taşları, kum, streç film, alüminyum folyo, keçe malzemelerinden sadece birini seçmesini ve belirteceği (sınırlandırdığı) ölçüde yollarını tasarlamasını ister. Özellikle bunun bir yarış olmadığı amacın sadece yüzeyin cinsinin hızı (hareketi) nasıl etkilediğini gözlemlemek olduğu vurgulanmalıdır. Öğrencilerin sürtünme kuvvetiyle ilgili bilgileri kendi cümleleriyle ifade edecekleri şekilde yoklanır. Verilen malzemelerin nasıl olması gerektiği konusunda fikirleri sorulur. Gruplar malzemelerini seçer ve yapacakları yolu tasarlar. Hazırlanan yollar aynı araçla sınanarak hangi malzeme kullanılan yolun aracı en çok yavaşlattığı tespit edilir. Her grubun zaman ölçümünden elde edilen veri tablo ve sütun grafiği haline getirilir.
Derinleşme:
Her gruptan kullandığı malzemeyi seçmesinin nedenini, nasıl bir sonuç elde ettiğiyle ilgili yorumlar alınır. Sürtünme kuvvetinin günlük hayatta faydaları olabileceği gibi zararlarının olup olmadığı sorulur, örnekler verilmesi istenir. Bu etkinlikte olduğu gibi başka hangi problemlere sürtünme kuvvetiyle çözüm bulunabileceği konusunda tartışma ortamı yaratılır.
Değerlendirme: Öğretmenin sürtünme kuvvetiyle ilgili sunumunun ardından hazırladığı çalışma kağıdı çözülür. Grup çalışması rubriği doldurulur ve değerlendirilir.
Ders: Fen Bilimleri Konu: Sürtünme Kuvveti
Sınıf: 5. sınıf
Süre: 40+40 dk
1. Hedef – Kazanımlar: Bilişsel Süreç Kazanımları:
1.1. Ana disipline ait kazanım:
Fen Bilimleri
Sürtünme kuvvetinin çeşitli ortamlarda hareketi engelleyici etkisini deneyerek keşfeder ve sürtünme kuvvetine günlük yaşamdan örnekler verir. Sürtünme kuvvetinin, pürüzlü ve kaygan yüzeylerde harekete etkisi ile ilgili deneyler yapılır.
Diğer STEM disiplinine ait kazanım:
Matematik
Araştırma sorularına ilişkin verileri toplar veya ilgili verileri seçer; veriyi uygunluğuna gore sıklık tablosu ve sütun grafiğiyle gösterir. Mühendislik Öğrenci uygun araç-gereç, materyal ve teknikleri kullanarak bir prototip yapar. Öğrenci bir prototip üretmek için gereken aşamaları belirler ve uygun bir şekilde prototipi sunar.
Sosyal Ürün Kazanımları:
Grup arkadaşlarıyla etkili iletişim kurarak fikirlerini paylaşır ve çalışmaya aktif olarak katılır. Grubun tasarımını yaptığı ürünü arkadaşlarına sunar.
2. Kullanılan Materyaller:
Mukavva, zımpara kağıdı, mozaik taşları, kum, streç film, alüminyum folyo, keçe, yapıştırıcı, kronometre (saat), oyuncak araba
3. Kaynaklar: • http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/bilimuygulamalari_ort.pdf • http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/ilkokul/2013-2014/matematik%205.pdf • http://www.fenbilim.net/5-sinif-fen-bilimleri-kazanimlari/ • http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&kno=24
4. Ölçme-Değerlendirme:
1. Kullanılacak rubrikler:
Bilişsel Süreç; Fen Rubriği Sosyal Ürün; Grup Çalışması Rubriği
5. Bilgi Temelli Hayat Problemi (BTHP):
BTHP:
Öğrencilerin sunulan problemin kaynağını tahmin etmeleri ve bunu mikro düzeyde simüle edecek bir prototip tasarlayıp uygulamaları beklenmektedir.
. Sınırlamalar: Hazırlanacak parkurlarda yolların, zeminin cinsi dışındaki tüm özelliklerinin aynı olması gerektiği belirtilmelidir.
Meslekler ve Sorumluluklar:
Araştırmacı, malzeme mühendisi, tasarım uzmanı, makine mühendisi, temel bilimci (fizikçi), harita mühendisi, ,inşaat mühendisi
6. Ders İçeriği:
Derse Giriş (ilgi çekme):
Öğretmen derse giriş aşamasında tahtaya gelişigüzel bir şekilde “yürümek”, “araba yarışı”, “paten kaymak”, “yazı yazmak”, “ayakkabının eskimesi” vb kelimelerini yazarak öğrencilerin dikkatini çeker. Öğrencilere bu kavramlar arasında bir ilişki olup olmadığını sorar ve cevapları aldıktan sonra “okul geçidi” trafik işareti görselini öğrencilere gösterip ne olduğunu sorar. Öğretmen öğrencilerden cevapları aldıktan sonra:
Deneme: Öğretmen:
Bildiğiniz gibi okul geçidi levhası şoförlere dikkatli olmalarını ve yavaş gitmelerini belirtmek için konulur. Ancak buna rağmen bazı şoförler dikkatli olmamakta, hızlarını düşürmemekte bu da tehlikeli durumlar yaratmaktadır. Sizce bu soruna çözüm olması için neler yapılabilir?
Öğrencilerden cevaplar alınır ve gerekirse öğretmenin desteği ve teşvikiyle “okul yolu arabaların istemese de hızlarını yavaşlatacağı bir malzemeden yapılmalı” sonucuna ulaşılır. Bu noktada öğretmen;
Öğretmen: “peki bir inşaat mühendisi olsaydınız siz hangi malzemeyi kullanırdınız? Şimdi birlikte elimizdeki malzemeleri kullanarak kendi okul yolumuzu tasarlayıp uygunluğunu test edelim” diyerek etkinlik hakkında bilgi verir.
Öğretmen öğrencilerin 5 kişilik gruplar oluşturmalarını ve her bir üyenin kendine uygun meslek ve sorumluluğu seçmesini ister.
Destekleme:
Bu aşamada öğretmen her bir grubun zımpara kağıdı, mozaik taşları, kum, streç film, alüminyum folyo, keçe malzemelerinden sadece birini seçmesini ve belirteceği (sınırlandırdığı) ölçüde yollarını tasarlamasını ister. Özellikle bunun bir yarış olmadığı amacın sadece yüzeyin cinsinin hızı (hareketi) nasıl etkilediğini gözlemlemek olduğu vurgulanmalıdır. Öğrencilerin sürtünme kuvvetiyle ilgili bilgileri kendi cümleleriyle ifade edecekleri şekilde yoklanır. Verilen malzemelerin nasıl olması gerektiği konusunda fikirleri sorulur. Gruplar malzemelerini seçer ve yapacakları yolu tasarlar. Hazırlanan yollar aynı araçla sınanarak hangi malzeme kullanılan yolun aracı en çok yavaşlattığı tespit edilir. Her grubun zaman ölçümünden elde edilen veri tablo ve sütun grafiği haline getirilir.
Derinleşme:
Her gruptan kullandığı malzemeyi seçmesinin nedenini, nasıl bir sonuç elde ettiğiyle ilgili yorumlar alınır. Sürtünme kuvvetinin günlük hayatta faydaları olabileceği gibi zararlarının olup olmadığı sorulur, örnekler verilmesi istenir. Bu etkinlikte olduğu gibi başka hangi problemlere sürtünme kuvvetiyle çözüm bulunabileceği konusunda tartışma ortamı yaratılır.
Değerlendirme: Öğretmenin sürtünme kuvvetiyle ilgili sunumunun ardından hazırladığı çalışma kağıdı çözülür. Grup çalışması rubriği doldurulur ve değerlendirilir.
Yorumlar
Yorum Gönder